2009. július 19., vasárnap

Van, aki még a sportélményért jár stadionokba hétvégente

Az biztos, hogy mióta - konkrétan 1991, egy DVTK-Siófok meccstől - gyakorlatilag száz százalékos rendszerességgel járunk Diósgyőr-mérkőzésekre (családilag), abban az időszakban a futballszurkolás és a politika között nem volt semmilyen összefüggés. Az embert kikocsizott szombatonként a stadionba, felállt a lelátóra, aztán vagy csendesen nézte a gyepen történő dolgokat, vagy ordibált, ami épp eszébe jutott, vérmérséklet szerint; és mindez nem volt ideológiailag semmivel sem összefüggésben.

Tartott mindez körülbelül három évvel ezelőttig, no, nem mintha addig soha egyetlen politikailag determinált jelkép nem tűnt volna fel a tribünön, de hát több ezres közönség ma már tán sehol a világon nem képzelhető el egy-két zászlónyi (neo)náci szimbolika nélkül - mindenesetre egyszer csak hirtelen vége szakadt a békés ideológiamentességnek a szurkolás világában. Megjelent kábé tucatnyi úgynevezett Árpád-sávos lobogó.
Na, most ez vagy kifejezetten tetszik valakinek, és akkor az örülhet a szívének oly kedves látványnak, vagy ellenkezőleg, határozottan nem tetszik, mert frusztrálja az akarva-akaratlanul megelevenedő világnézet, továbbá ott van az a hatalmas tömeg, akit meg egyszerűen nem érdekel futballpályán a politika, úgyhogy simán csak bosszantja, hogy páran ráerőltetik a témát, vagy elegánsan mondva, kéretlenül tematizálják a drukker-kultúra eme színtereit.
Nem sokat olvasok fociszurkolói fórumokat, illetve sporthírek online kommentjeit, de ha jól tudom, ezek a fórumok hemzsegnek a fenti gondolatmenetbe illő olvasói megnyilvánulásoktól. (Prózaibban: ilyen posztokban még több és gyakoribb a zsidózás, cigányozás és különösen a magyarozás, mint a net egyéb hasonló helyein.) Szimplán sportról ma már jóformán lehetetlen beszélgetni, csak sportról és semmi másról.
Mint említettem, családilag, azaz édesapámmal és öcsémmel, egy szűk körű kvázi-ulracsoportot alkotva lassan két évtizede ott vagyunk minden találkozón, egy ideje évről évre bérletesként, jómagam mikor Pesten egyetemre jártam, a DVTK ottani megjelenéseit is személyesen tekintettem meg, s jópárszor előfordult, hogy egyéb helyszíneken is jelen voltam. Szabad engem Diósgyőr-szurkolónak tekinteni? Azt hiszem, igen, méghozzá a legodaadóbb fajtából. Ez szerintem nem érdem, pláne nem dicsőség, mint ahogy nem is szégyen - tény, ami privát érdeklődésemet, popkulturális preferenciáimat tükrözi.
Viszont eltökélt szurkolói minőségemet illetően még sohasem kaptam semmilyen meghívást. Írd és mondd: soha. (Na, egy kivétel, de abban se volt sok köszönet: tavaly mint bérletes, a klubtól - ezt megírtam itt.) Pedig, épp olvasom a neten, nemrég Diósgyőr-szurkolók vettek részt, "mindnyájunk" nevében, egy jobboldali politikai színezetű egyeztetésen (ha minden igaz, Szegeden). A fenébe, hogy ilyen szurkolói összeröffenésekre engem nem hívnak! Merthogy, mint írják, mindenféle csapatok drukkerei képviseltették ott magukat. A jövőről meg együttműködésekről értekeztek. Nota bene, Budaházy György társaságában, akinek barátsága mostanában éppenséggel nem a legjobb ómen... Azt hiszem, afféle mélymagyar érdekszövetség köttetett ott, ahol nekem speciel tényleg nem lett volna helyem, nem is ezt akarom megreklamálni. Hanem épp azt, hogy az "igazi" szurkolói lét és "teljesítmény" mintha egyedül ezáltal volna csak visszaigazolható manapság: hogy az ember ott van-e ilyen-olyan szélsőséges megmozdulásokon. Márpedig én még sose voltam, édesapám se, egyikünk sem lesz később sem, soha.
Ellenben már az foglalkoztat minket napok óta, hogy akkor idén is vásároljunk-e megint bérletet - hármat!, az 40-50 ezer forint!, a mai világban, ahogy mondani szokás -, és egyáltalán lesz-e kitől, lesz-e hol. És ha igen, mikor. Már a Vasas elleni Liga-kupa találkozó előtt? Vagy a hétvégi Debrecen-meccs előtt? És mikor vegyük: már idejekorán - vagy inkább várjuk meg, "érdemes"-e egyáltalán 2009-2010-ben a DVTK-stadionba járni?
Nem mintha a kérdés egzakt számításokon alapult volna valaha is. Járunk, mert... mert ez így alakult. Az ember drukker, oszt annyi. Szeretjük a sportot. Csak politizálni ne kelljen érte/miatta. Kérem.
Ja, és ne feledjem: számunkra, különben is, minden meccs ajándék.

10 megjegyzés:

  1. Szia!
    Szerintem egy kicsit fura ez az írásod, lehet,hogy a szocializmusban nőttél fel és tényleg minden piros-fehér csíkos zászlóra azt hiszed, hogy Árpád-sávos, pedig bármennyire meglepő is számodra ez diósgyőri zászlónak készült és az is...hogy ki mit lát benne (ezen kívül) az már a saját kis agyszüleménye...sőt még az izraeli hapoel szurkolók is árpád-sávos zászlókat használnak...
    (www.ultrashapoel.com/gallery/albums/hta_mhaifa0-0/1_G.jpg)

    A másik dolog, hogy szerintem ne hidd el azokat, amiket a neten olvasol vagy a hírekben hallasz, mert nagyon sok csak azért van, hogy az emberekben rossz képet alakítsanak ki...
    Dennis

    VálaszTörlés
  2. Azt mondod, "furcsa" az írásom, ezt még dicséretnek is felfoghatom, nemde? :) Sokkal rosszabb lenne, ha valaki azt írná: közömbös, semleges, semmilyen...
    Ami azt illeti, két rendszerben nőttem fel. De nem hiszem, hogy ennek köze lenne a 2006-ban a lelátón tapasztaltakhoz. Diósgyőr-zászlók legjobb tudomásom szerint azelőtt is léteztek. És az egyesület színe is piros-fehér volt már elég régóta. Akkor pedig valami más okból kellett egy bizonyos típusú lobogónak éppen akkor megjelennie... Nyilvánvalóan nem a DVTK-val és általában a futballal, sporttal összefüggésben. Hanem valakik valamit "bevittek" magukkal a stadionba, ami addig nem volt ott. Én meg azt szeretném, ha csak az maradna bent, ami addig volt. Mi drukkerek, meg a foci.

    Ami a Hapoel csapatát illeti, meggyőződésem, hogy nem használnak Árpád-sávos zászlókat, anélkül, hogy tüzetesebben ismerném az izraeli futballkultúrát. Ha kételkedsz a véleményemben, a klub honlapján bizonyára vannak linkek, e-mail címek, meg tudod kérdezni, meg fogják erősíteni a dolgot.

    Amit pedig a neten olvasok: hát, nehéz kérdés. Van, amit elhiszek, van, amit nem, sok mindennél pedig nem tudja az ember, mit higgyen. De hogy általában "ne higgyem el, amit a hírekben hallok", azt erős túlzásnak érzem. Akkor honnan tudjak bármit is a világról?

    VálaszTörlés
  3. Én azt nem értem,hogy miért nézed azokat a zászlókat árpád-sávosoknak?amikor piros-fehér csíkozású zászlók. Belinkeltem egy képet amin egy nagy zászló van és több tíz méter hosszú valamint ugyanolyan csíkozású, de arról eszedbe nem jutna, hogy árpád-sávos.

    Vagy vegyünk egy egyszerű példát, cseréld ki a piros színt egy másik színnel (zöld, lila, kék...stb.) rögtön nem nézed őket árpádsávosnak...Ha kockás lenne a zászlónk akkor az lenne a baj,hogy horvát-barátok vagyunk...

    Régen a Harcosok idején nem gondolkoztál ilyeneken, hogy a politika összemosodik a lelátói kultúrával? Volt olyan kétrudas amin ötágú vöröscsillag volt (ami sokkal egyértelműbb számomra mint egy árpád-sávos)

    Szerintem nem ettől megy el az embereknek a meccsrejárástól a kedve, hanem azért, mert a játékosok leszarják a szurkolókat, egy vereség után ugyanúgy elmennek bulizni... nemis olyan rég amikor még vasárnapi meccs is volt (11:30), volt olyan, hogy szinte buliból mentek a játékosok a meccsre és persze nulla teljesítmény nyújtottak...

    A híreknél arra gondoltam, hogy ilyen nagy szélsőjobboldali tömörülésekbe belekeverik a Diósgyőrt, annak nem sok alapja van...
    Dennis

    VálaszTörlés
  4. Sztem egy piros-fehér zászlóba, pólóba, karkötőbe...stb nem kell semmilyen Árpád-sávot belelátni, főleg nem Diósgyőr meccsen.
    Ez a színünk és kész, attól, hogy olyan a politikai hangulat amilyen én még bőszen viselem a piros-fehér csíkos pólóimat, mert tudom, hogy semmi köze az Árpád-sávhoz.
    Miért ne lobogtathana vki egy piros-fehér csíkos zászlót egy piros-fehér klub meccsén ?

    VálaszTörlés
  5. Ez az első írás ezen a blogon, amit nem értettem, hogy mit akar mondani. Az, hogy a politika jelen van mindnhol az életünkben az szerintem nem újdonság. A DVTK meccsein sem több, sem kevesebb mint úgy általában. Azt meg, hogy bármit is rám erőszakoltak volna egyáltalán nem éreztem.

    Nem értem, hogy a piros-fehér csíkos DVTK zászlók miért Árpád-sávos zászlók? Ráadásul tudomásom szerint elég sok bal oldali érzelmű ultra is van a táborban, akik szintén e zászlók mögött állnak.(Megjegyzem láttam Kálit is közvetlenül az Ultra szektor melletti szektorban.)

    Szóval nekem ez az írás kicsit erőltetett volt.

    VálaszTörlés
  6. Hát, akkor ezzel megjelent az "erőltetett írás" műfaja is ezen a blogon :) Remélem (Norbi nevében), hogy senki nem riaszt el.
    Mondhatnám, hogy azért írtam, mert hiányoltam az élénk hozzászólásokat az előzőeknél, de persze szó sincs ilyesmiről. Azért írtam, mert ez a téma jutott eszembe. És ha mást nem zavar a jelenség, annak örülök, viszont elhihetitek, hogy engem igen. A piros-fehér zászlók természetesen nem. Olyan a mi "családi ultracsoportunk" drapériája is, mint láthatjátok.

    Ami a játékosok drukkerek iránt tanúsított nemtörődömségét illeti, arról szerencsére én kevesebbet tudok. Hogy ki mikor bulizik vagy részeg, az hál'istennek a lelátóról nem látszik. (Amit pedig netes fórumokon olvasok erről, mint Dennis tanácsolta, nemigen hiszem el :)
    Többek között azért is szeretek Diósgyőr-meccsre járni, mert itt győzelem és vereség után egyaránt (ha nem is mindig, de majdnem) a csapat együtt ünnepel - illetve ha úgy adódik, kesereg - a közönségével. Egy-egy tisztességes vereség után, amikor van mit (hozzáállásban) megköszönni a játékosoknak, mi nézők velük a kerítés mentén olymértékben "együtt vagyunk" lelkiekben, ami máshol talán még a bajnoki cím elnyerésekor sincs meg. Vagy max akkor. Nálunk meg hétről hétre. Ez nagyszerű.

    VálaszTörlés
  7. Engem nem érdekelt a politika nagyon sokáig amíg a saját bőrömön nem éreztem, hogy mások döntenek az ország sorsa felett a mi kárunkra. A politika sajnos belefonódott a fociba szerte a világon. Én nem csak diósgyőri zászlót látok a piros fehér zászlónkban, hanem Árpád-sávosvosat is. Habár tudom, hogy a meccsen nem azt szimbolizálja.
    (Egyébként aki közömbös a politikára az meg van elégedve jelenlegi helyzetével, úgy gondolja, hogy a politikusak nem korruptak illetve a legjobbat akarják az országnak, cigánybűnözés meg véletlenül sincsm hiszen olyan remek a közbiztonság.) Részemről le is zártam a témát mert már nagyon elkalandoztunk a blog diósgyőri voltától.
    Más: Látta valaki a sárospataki produkciót? Volt valaki edzésen?

    VálaszTörlés
  8. @mindenki: nem bánom, hogy megszületett ez a poszt, legalább leírhatom, hogy milyen hülyeség, hogy a sport és a politika összefonódik. Márpedig összefonódik, ez kétségtelen. Néha a sikerekre próbál rátelepedni a politika, máskor a meglévő tömegbázist próbálja felhasználni. Van, aki észreveszi ezt, van aki nem.

    Pe-péhez csatlakozva részemről is lezárva a téma, aki politizálni akar, keressen más blogot.

    VálaszTörlés
  9. Töröltem wmitty bejegyzését, mert nem szeretném, ha politikai irányba terelődne a vita. A képen nem Diósgyőr szurkolók voltak, hanem tüntetők.

    Ez a blog a DVTK-ról szól, a DVTK szurkolóinak, akik közt biztosan van szélsőségesen centrista, és olyan is, aki Habsburg Ottót szeretné köztársasági elnöknek, de egyben egyetértenek: hajrá, Diósgyőr!

    A többit pedig beszéljék meg máshol!

    VálaszTörlés