2010. április 23., péntek

Miért nincs merchandising?

Ugye ismeritek a következő kérdéseket?
  • Miért nem foglalkozik a DVTK saját maga az ajándéktárgyakkal?
  • Miért nem próbál nagyobb bevételre szert tenni a DVTK a merchandisingból?
  • Miért nincs a főutcán DVTK ajándékbolt?
Sejtettem, mi a válasz, de akárkinek mondtam, mondvacsinált ellenérveket mondott. Ezért eléggé el nem ítélhető módon a DVTK.eu-n feltettem egy kérdést: Hány Diósgyőr-sálad van?

Nem hiszem, hogy bárkinek is szemet szúrt volna, mert a mérkőzés előtt rendszeres a Mit vársz a mérkőzéstől? míg utána a Ki volt a meccs embere? típusú kérdés, azonban a kettő közt mindig valami egyedi, néha könnyedebb kérdés fut.

Itt az eredmény:

Nem állítom, hogy reprezentatív a minta és pontos az eredmény, azonban nagyságrendi hiba biztosan nincs benne. Azt is meg lehett kérdőjelezni, hogy egy sálat vásárló szurkoló mennyiben ugyanaz, mint aki mindenféle ajándéktárgyat vásárol, de ez csak szőrszálhasogatás.

Az eredmények szerint a szurkolók majd 60%-a nem potenciális vásárló, mert közel 20%-nak még sálja sincs, 40% pedig vett/kapott egyszer egyet és azóta is azt hordja, nincs igénye újra. (Nem kell nagyon keresgélni, hogy DFC-sálat láss egy szurkolótársadon, pedig már majd 10 éve megszűnt a DFC és azóta 10-15-féle sál biztosan készült.)

További közel 30% az, aki 2-3 sállal rendelkezik, róla már joggal lehet feltételezni, hogy boldogan költené a pénzét újabb ajándéktárgyakra, ha azok megfelelnének az igényeinek és a maradék 10% az, aki eddig sem sajnálta a pénzt sálra.

Ezek az arányok bőven elgondolkodtatók, de nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a kérdés az 1500-2500 forintos sálra vonatkozik és nem a 10000 forintos mezre vagy még drágább melegítőre, kabátra stb., mert ott még rosszabb eredmények születtek volna. Abban biztos vagyok, kulcstartóból, sörnyitóból és hasonló apróságokból nem lehet egy üzletet fenntartani (bolt bérleti díja, alkalmazott munkabére és járulékok stb.)

Azt hiszem, amíg nem kezdenek el özönleni az olyan szurkolók a lelátóra, akiknek hó végén sem okoz problémát a jegy árának többszörösét elkölteni ajándéktárgyra, addig nem lehet üzleti alapra helyezni az ajándéktárgyak forgalmazását. Örülhetünk, ha megmarad néhány lelkes amatőr, aki pénzt tesz a gyártásba, vagy melléküzletágként hajlandó minimális profitért lekötni bizonytalan időre a pénzét.

9 megjegyzés:

  1. "Az eredmények szerint a szurkolók majd 60%-a nem potenciális vásárló"
    Valójában persze a szurkolók közel száz százaléka potenciális vásárló.
    Én például már Amerikából hozatott sportholmikra is költöttem több tízezer forintot. Egyebekről nem is beszélve. Pedig Amerika messzebb van, mint a világnak azon pontjai, ahol a DVTK cuccait árusító boltok lehetnének.
    Azokért a tízezer forintokért miért nem DVTK-s cuccot vettem? Pont ez az a kérdés, amire meg kellene találnia valakinek, az illetékeseknek, a hozzáértőknek a választ. És ha tudnák, máris bejelentkezhetnének az újabb tízezer forintjaimra. Meg még vagy tízezer emberére.

    VálaszTörlés
  2. @wmitty: ha magad sem tudod, hogy miért nem vásárolsz DVTK-cuccot, akkor ki tudja?

    Viszont ezzel is alátámasztottad, amit írtam: sajnos nincs meg a szurkolók többségében az igény, hogy DVTK-ajándéktárgyakat vegyen. Inkább költik a pénzüket olyan csapatok cuccaira, amelyik meccseire nem is járnak.

    VálaszTörlés
  3. Arról is érdemes szót ejteni, hogy a klubhoz köthető legutóbbi félhivatalos sál (diósgyőri felirattal) miért olyan igénytelen mint amilyen. Továbbá miért van szükség a címerrel ellátott wc papírra, papírzsebkendőre stb. Egy kicsit több fantáziával lehetne jobb sálakat és egyéb ajándéktárgyakat gyártani és nem csak azért vennék meg az emberek a sálat, hogy legyen egy hanem azért, mert tetszik. Ajándékboltból pedig elég lenne egy klubházba vagy ha nagyon haladni akarnak a korral akkor lehet egy online boltot is csinálni.

    VálaszTörlés
  4. Azt se felejtsük el, hogy nem csak a honlap látogatói lehetnek potenciális vásárlók.
    Szerintem, ha lenne egy állandó bolt (több évig, és nem vándorolna mindenfelé, ill. a minőség is megfelelő lenne), akkor egy kicsit furán hangzik ugyan, de a kínálat megalkotná a keresletet. Szerintem lenne kereslet rá. Online bolt sem hülyeség, sőt. Ahogy már talán meccsen említettem a poszt írójának, egy német kollégám, Münchenben, csak azért kezdett érdeklődni a DVTK iránt, mert meséltem neki róla. Megnézte a honlapot (amennyire ment, volt magyar segítség) és nagyon tetszett neki a centenáriumi mez. Mivel gyűjtő egy db. helyett kettőt vettem a mezből, a másikat neki, az ő megrendelésére.
    Na, ő említette, hogy keresték a honlapon a webshopot, de nem találták. Nyugaton ez már természetes dolog.
    Szóval, szerintem nagyon is lenne rá igény, és közönség is, csak azt is meg kell teremteni.
    Természetesen a legjobb reklám az lenne, ha csapat pénzügyileg és háttér szempontjából több éven keresztül stabil lenne, ill. sporteredményeket tekintve is pozitívan állna. A diósgyőri bázisra építve szerintem igenis lehetne nyereséges ajándékboltot, ajándéküzletet fenntartani.
    Sőt, azt mondom, hogy azok, akiknek csak 1 sáljuk van, lehet, ha lenne megfelelő kínálat, vennének többet is, mást is, mezt, pólót, pulóvert, sok mindent. Nem csak sálból és mezből állnak ezek az ajándékboltok külföldön, kulcstartón kívül komolyabb dolgokat is lehetne tartani ott.
    Nagyon hiányolom például., hogy nem lehet rendes DVTK pólót/pólókat kapni, amit a mindennapokban felvehet az ember, kifejezve a diósgyőri foci iránti szeretetét.
    Arra is gondoljunk, hogy akár ténylegesen ajándéknak milyen jó lenne DVTK-s tárgyakat venni olyan embernek, akiről köztudott a környezetében (család, barátok, ismerősök, munkatársak), hogy Diósgyőr szurkoló. Nem csak a szűken értelmezett nézők és honlaplátogatók lehetnének vásárlók. De ehhez stabil és állandó hely kell, hogy ez rögzüljön a miskolciak tudatában.
    Ez kitartás és stabilitás is kell azonban, ami sajnos mostanában nem volt meg, tehát befektetésként kellene értelmezni, hosszabb távon.
    Sajnos a Diósgyőr mostani helyzetében ez utópia.

    VálaszTörlés
  5. Üdv!

    Fura dolog ez az "ajándékboltosdi"
    Nekem meggyőződésem, ha állandó helyen állandó kínálattal, színvonalas termékekkel lenne egy ilyen bolt, akkor tudna haszonnal működni. Maga a hely szerintem adott lenne a stadionban, ott mindig nyitva tarthatna,elég lenne 1 eladót fizetni és a hely is ingyen lenne, plussz minden mérkőzésen lenne elég vásárlótömeg. Ez körülbelül 120 ezer forint anyagi ráfordítást jelent havonta, ami az eladó fizetése....Én nem tartom magam fanatikus DVTK rajongónak, nem is vagyok ott minden meccsen, mégis van sálam is 3 darab, mezem is, felsőm is, bögrém is tollam is, perselyem is világítós párnám is DVD-m is, stb... ez az utóbbi 3 évben jött össze. Nincs állandó keresetem, spórolt zsebpénzből van minden, évi 10 ezer forintot költhetek köbö én ajándéktárgyakra. És itt jön most el a dolog lényege! Az igényesség, ezzel lehet megfogni a sok szurkolót, aki az Arsenal meg a Barcelona dolgaira költi a pénzét, mert azok igenis igényesek, mig lássuk be a most piacra kerülő DVTK-s cuccok 1-2 üde kivétellel nem az igényességükről híresek....1-2 ötletes dologra lenne szükség az elején és beindulna a bolt.

    Bár az nb2-ben....hát nem tudom....

    -c-

    VálaszTörlés
  6. -c-, minden szavaddal egyetértek.

    VálaszTörlés
  7. Felmelegítem a témát, mert találtam egy cikket

    Annyival jobb - minimum - az enyémnél, hogy nem csal a problémákat sorolja fel, hanem megoldási ötleteket is ad.

    VálaszTörlés
  8. Meg kell találni azt a konstrukciót amiben a kis szériás gyártó, az "aranyáraktól" megkímélt szurkoló és a klub is jól jár. Szerintem lenne ilyen, egyéb kiegészítő tevékenységekkel együtt.
    Csak aki marketinges az nem ismeri kellően a gyártási technológiákat, én meg nem vagyok klubmarketinges. A kulcs az élni és élni hagyni. :)

    VálaszTörlés
  9. írni is akartam Hunornak, csak gondoltam megvárom, hogy ők hogyan képzelik el ezt az egészet.

    VálaszTörlés